Hem o Skola vid Åshöjden styrelsemöte PROTOKOLL /LHP 20.8.18
20.8.2018 kl. 18.10 – 20.10
Närvarande: Kati Stenius, Lena Hallin-Pihlatie, Jonas Sundman, Heta Välimäk (fram till kl 19:10)i, Patrick Östemark, Daniela Lindroos
Frånvarande: Christine Langinauer, Alena Nemna
1 Genomgång av förra protokollet
Lena gör några små justeringar i protokollet. Dessutom lade vi märke till att:
Daniela uppmanar skolan (Cevia och Tove etc) att köpa rastleksaker främst till utebruk. Vid behov kan skolan införskaffa en del skridskohjälmar för summan om de inte inte redan skaffats med skolans egna medel.
2 Genomgång av bokslutet
Bokslutet som Patrick skickade ut före mötet ser bra ut. Verksamhetsgranskaren behöver också protokollen. Heta undersöker om vi kan få dem satta på hemsidan under den här veckan. Om inte skickar Patrick dem åt verksamhetsgranskaren per epost.
3 Förberedelser inför årsmötet 6.9.2018
Kati sköter om att skriva och skicka ut kallelsen till årsmötet. I kallelsen skriver hon att vi söker nya medlemmar. Vi kontaktar 7:ornas och 3-4m:s föräldrar separat med hjälp av Dolores/Wilma.
Lena finjusterar listan på läsårets verksamhet 2017-2018. Jonas gör en verksamhetsberättelse utifrån den och skickar verksamhetsberättelsen åt Patrick.
Kati har förberett en verksamhetsplan. Kati läste upp verksamhetsplanen och styrelsen godkände dess innehåll.
Jonas gör upp en budget för verksamhetsåret 2018-2019. För att under läsåret 2018-2019 kunna bidra med en guldkant åt eleverna föreslår vi att vi höjer medlemsavgiften till 20€ per familj. Målsättningen är att få ut bankgiron före slutet av september.
Vi håller årsmöte kl 17:30 unders skolans föräldramöte, som i år är gemensamt för lågklasser och högklasser. Vi använder agendan från i fjol.
Kati slutar som ordförande. Alla styrelsemedlemmars engagemang behövs för att hitta någon som kunde ställa upp som ordförande. Kati kollar med Anna om hon har förslag.
I tillägg till ordförande ska styrelsen bestå av 4-8 medlemmar. Av nuvarande styrelsemedlemmarna är åtminstone Lena, Jonas och Patrick villiga att ställa upp.
4 En ansökan på 500 eur går via föreningen, men sköts av Anna Schultz och ges till 3-6m
5 Förfrågan om understöd till Hans och Greta för åk 1-4
Vi sköt upp beslutet tills vi har en bättre helhetsbild på skolans behov under 2018-2019. Vi har redan beviljat ca 800 € för en pjäs till åk 1-6 (Tamine).
6 Legoklubben
Vi har gjort ett beslut under ett möte i våras att understöda legoklubben med 10€ per barn och vi håller fast vid att stöda klubben med den summan.
7 Övriga ärenden.
Hem o Skola vid Åshöjden styrelsemöte PROTOKOLL /LHP 16.5.18
16.5.2018 kl. 17.35 – 19.00
Närvarande: Kati Stenius, Lena Hallin-Pihlatie, Jonas Sundman, Heta Välimäki, Christina Granholm
Frånvarande: Christine Langinauer, Patrick Östemark, Alena Nemna
1 Kati öppnade mötet. Hon konstaterade att det gemensamma mötet med klassföräldarna blev inhiberat pga vagt intresse, enbart 4 klassföräldrar hade anmält sig.
2 Vi beslöt att Brita Maria Renlunds stipendium på 2200 eur ska användsa för inköp av rastleksaker, vilka huvudsakligen kommer att användas av eftis och lågklasserna.
3 Skolan har hört sig för om ÅHOS kunde bevilja stipendier:
Vi beslöt att bevilja bokstipendier åt alla förstaklassister a 15er per elev för en summa på totalt 150 eur.
Vi beslöt också att bevilja ett stipendium per klass för Positiv inställning för skolan och skolarbetet på totalt 900 eur (18 a 50 eur).
4 Skolan har också bett om understöd för matinköp (lunch, mellanmål och middagar) under Stafettkarnevalen. Eftersom Sveaborgsguidningen blev ca 500 eur billigare än förväntat beslöt vi att bevilja ett stöd på 1000 eur till Stafettkarnevalen.
5 Skolan fick via ÅHOS ett stipendium på 10 000€ via för Ny pedagog med fokus på matematik och naturvetenskap för nästa läsår.
6 Höstens klubbar
Huvudparten av ÅHOS resurser för nästa läsår är redan öronmärkta för teaterbesök, lägerskola och resa till Tyskland.
Angående klubbverksamheten föreslår vi
7 Det finansiella läget
För att kunna bevilja understöd och ordna med verksamhet även under läsåret 2018-2019 behövs ett tillskott i kassan. Styrselsen kommer därför att under årsmötet föreslå en höjning av den frivilliga medlemsavgiften från 15 till 20 eur per familj. Tidpunkterna för höstens föräldramöten avgörs i början av juni. Ofta hålls årsmötet i samband med ett av föräldramötena.
Vi kan utnyttja HOS dagen 28.9.2018 för att dela ut inbetalningsblanketter.
Vi konstaterade att vi redan i november 2018 borde känna skolans behov för läsåret 2019-2020 för att kunna svara på behoven med hjälp av bidrag från stiftelser. Under nästa läsår skickar vi i god tid en Excel-fil åt Birgitta och Dolores, där vi ber dem fylla in behoven.
8 Utvärdering av läsåret som gick
Lena sammanställer ett dokument över verksamheten under läsåret 2017-2018. Vi har inte nått alla våra ambitiösa målsättningar, men har ändå åstadkommit mycket.
Kati önskar att avgå som ordförande, men är redo att fortsätta i styrelsen. Frivilliga ordförandekandidater kan anmäla sitt intresse åt Kati.
9 Skolan börjar 14.8. Vi håller ÅHOS möte 20.8 kl. 18.
Hem o Skola vid Åshöjden styrelsemöte
PROTOKOLL/PÖ 12.4.18
28.3.2018 kl. 18.00 – 19.15
Frånvarande: Christine Langinauer
2 Vinterbalen var en mycket lyckad tillställning med 70 deltagare! Kostnaden för mat och dryck uppgick till 420 euro som utbetalats från kontot.
3 Vi beslöt att ÅHOS understöder Tamines teater för åk 1-6 med 865 eur 1.10.2018 ‘
4 Sk. ”Staketpengarna” och kvarvarande ca 2000 eur diskuterades, hur spendera Christina skall prata med Birgitta om hur dessa pengar kunde användas. Eftis föreslog sandlåda till gården, kanske också andra möjligheter och ändamål.
5 Vi beslöt att ÅHOS understöder med 300 eur för ett författarbesök under läsveckan 23.-27.4.2018
6 Klubbverksamheten diskuterades: Legoklubben har varit populär med hela 26 aktiva deltagare. Teaterklubben har en ny föreställning på väg. Dramaklubben understöds med 1000 eur även under våren.
7 Vårjippo/Wappfest/gårdsfest kunde arrangeras. Vårjippo med teaterpremiär föreslagen av Niina Tikkanen April/Maj. Onsdag 16.5.kl. 18.00 korvgrillning och teater för lågstadiet.
8 Vi beslöt att ÅHOS understöder Sveaborgs guidning i Maj för sjuorna med 1100 eur.
9 Till kännedom att Birgitta har sökt stipendie i ÅHOS namn från Svenska Folkskolans vänner för naturvetenskaplig undervisning.
10 Hem och Skoladagen på hösten hålls 28.9.2018, vi prickar in den redan nu våra kalendrar.
11 Nästa styrelsemöte hålls må 14.5. 17.30 och vi bjuder då också in klassföräldrarna med början kl. 18.00->
Protokoll fört vid Åshöjdens Hem och Skolas möte den 31.1.2018 kl 18 i lärarrumet
Närvarande Kati, Alena, Jonas, Christina, Patrick, Lena
§ 1 Genomgång och revidering av förra protokollet
Förra mötets protokoll diskuterades och antecknades.
Julutsopningen var mycket trevlig, c 30 föräldrar på plats. Föreningen stod för danslärarnans arvode och trakteringen, drygt 360 euro.
Legoklubben har två grupper med 13 deltagare. Alena sköter om faktureringen och får föreningens andel i efterskott.
§ 2 Beslut om verksamheten för resten av året
Sturebalen ordnas den 8.3, Jonas koordinerar en grupp av klassföräldrar som ordnar. Föreningen understöder den med upp till 1000 euro. Festen kostan 2 €.
Träff för Klassföräldrarna senare på våren för att presentera årsplanen och förankra den. Alena sammankallar. Om ett gäng klassföräldrar tar på sig ansvaret kan de ordna en gårdsfest.
Dramaklubben fortsätter möjligen under våren, föreningen understöder då.
Högstadiets teaterklubb har kvällsföreställning den 14.2. Trakteringen är ännu oklar.
Stafettkarnevalen och Sveaborgsbesöket kan kräva understöd.
§ 3 Stipendieläget
Ansökan skall lämnas in för Oskar Öflund för teaterklubbar.
Ansökan skall lämnas in för Tre Smeder för 7:an lägerskola (3500), essen (5000), klubbverksamhet 4000, museibesök och guidning, 3000.
Läget med ansökningar och bidrag
Returnering av Brita Maria Renlunds stiftelses understöd som föreningen fick för några år sedan och som inte har använts till något lämpligt ändamål.
Christina sammanfattade önskemålen från skolans sida:
Sveaborg guidning för åk 7
Stafettkarnevalen för resor
Kati påminner om medlemsavgiften via Birgitta.
§ 4 Övriga ärenden
Inga övriga ärenden.
Protokoll av Åshöjdens Hem och Skolas möte 4.12.2017
Mötet inleddes 18:10 och avslutades kl. 19:45
Närvarande: Jonas Sundman, Christina Granholm (lärarrepresentant), Kati Stenius, Lena Hallin-Pihlatie
1 Genomgång av förra protokollet
Protokollet godkändes.
2 Feedback från rektorn
Vi bör komma ihåg att informera rektorn. Vi skickar protokollen åt henne.
3 Förslag på jippot i januari
Teatersoaré, två pjäser: Pjäsen från Dramaklubben åk 4-6 (21 elever) och åk 7-9.
Kati kontaktar dragarna (Nina Tikkanen, Mia Ponthin) och rektorn.
4 Stipendier, ansökningar och understöd
HoS har fått understöd för Finland 100 år: 1000€, som eventuellt kunde användas för Sturebalen då skolan använt KRUT-pengar till sitt firande av självständighetsdagen.
Nina har skickat en räkning för Dramaklubb på ca 1000€.
Jonas har ansökt om 2500€ från Kulturfonden för Johanna Perrets projekt.
Legoklubben 4 ggr á 50€ om under 10 personer. Föreningen understöder med 10€ per barn. Meddelande via Wilma före julen + anmälan till arrangörens (Lego-klubbens ledares) e-postadress. Arrangören sköter om skriva Wilma meddelandet.
5 Årskalender som Lena har förberett för oss.
Vi gick igenom årskalendern. Lena uppdaterar den enligt överenskommelse
6 Beslut på förslag till vårens program.
Man kan ordna evenemang i skolan på torsdagar. Vi kom preliminärt överrens om att delta i arrangemangen av följande program. Kolla de preliminära datumen och evenemangen med Birgitta:
7 Samarbete med skolan
Frågan tas upp på nästa möte.
8 Hem och skola ambassadörer med på nästa mötet. Kati har talat med dem.
Vi välkomnar dem med på nästa möte.
9 Vårens mötesdatum
Onsdag 31.1 kl. 18. På agendan: Sturebalen och stipendierna.
Tisdag 6.3 kl 18.
Torsdag 12.4 kl 18.
10 Andra ärenden
Hem och Skola dag 16.3.2017 för åk 7-9.
Åshöjdens Hem och Skola r.f.
Protokoll från mötet den 16.11.2017
Närvarande: Mötet gicks genom e post.
I mail kedjan deltog:
Heta Välimäki
Lena Hallin-Pihlatie
Patrick Östermark
Jonas Sundman
Christine Langinauer
Kati Stenius
1 Styrelsen har förstått att skolan sköter trakteringen den 23.11 och har inte heller resurser att ställa upp då. Den 29.11 kommer HoS att bjuda föräldrar på kaffe efter självständighetsfesten.
2 Styrelsen var enig om att ett gemensamt program för familjerna ordnas efter julen och planeringen görs på nästa möte.
3 Ingen i styrelsen anmälde sig frivillig att sköta kontakten med NoS
4 Lena lovade skissa upp en kalender som vi kommer att ha som diskussionsunderlag både inom styrelsen och med skolan.
5 Jonas hänvisar till dokumentet på Google Drive
6 Ekonomirapport
Saldo på kontot idag 9362,90.
7 Inga kommentarer till ordförandes fråga om stöd från förbundet Hos. Vi fortsätter diskussionen på nästa möte.
8 Ärendet om vårens program behandlas på nästa mötet.
9 Styrelsen önskar ha eposten som den huvudsakliga kanalen för kommunikation.
10 Rektorns förfrågan om föreningen vill köpa begagnade datorer till skolan förkastades. Styrelsen tyckte det inte var i linje med våra mål och det finns inga medel som kan riktas till köp att utrustning som används i undervisningen.
11 Nästa möte hålls den 4.12 kl. 18 i skolan.
Helsingfors 3.12.2017
Kati Stenius
Protokoll: Åshöjdens Hem och Skolas styrelses möte 12.10.2017 kl 18:15-19:15
Närvarande: Alena Nemna, Heta Välimäki, Lena Hallin-Pihlatie, Laura Bergvall (lärarrepresentant), Patrick Östermark
1. Om det praktiska. Hur jobbar vi?
Kati gör föredragningslista före mötena
Om vi styrelsemedlemmar har förhinder, så meddelar på förhand per e-post eller via WhatsApp (Heta lovade göra en WhatsApp grupp om alla gillar idén)
protokollen sätts till Google Drive, som Jonas ger alla styrelsemedlemmar rättigheter till
protokollen sätts också på HoS hemsidor. Heta frågar Melina hur man gör.
2. Ekonomin
Vi beslöt att köpa rastleksaker för 122,59€
3. Preliminära målsättningar för läseåret
Vi ska ordna en glöggfest för lågklasserna med familjer
Vi ska ordna legoklubb(ar) under vårterminen (Alena)
Vi ska arrangera en träff för klassföräldrarna
Vi ska skicka ut info om att betala in medlemsavgifter samt inbjudan till glöggfest och info om HoS klubbverksamhet
Vi ska göra en årskalender med skolans evenemang
Vi ska ansöka om understöd till 7-orans lägerskola och för diverse andra ändamål (Jonas)
Vi ska höra om 7:ornas klassföräldrar vill ordna något gemensamt program för de nya sjuorna under höstterminen. Heta har kontaktuppgifter (Lena) till alla klasser, förutom 7 a. (Lena)
4. Preliminärt årsschema för läsåret 2017-2018
Vi gjorde en lista på de evenemang/traditioner vi vet om. Vi ber Kati och Birgitta kolla igenom listan och komma med kompletteringar och eventuella önskemål om HoS roll.
Halloween-fest den 2 november
Elevkårsstyrelsen och väneleverna ordnar Halloween-disco för lågklasserna åk 3-6
planeringsmöte må 16.10
Birgitta P. kontaktar HoS om hjälp behövs
Öppet Hus 17-18 23 november
målgrupp: elever från högklasserna och deras föräldrar
eleverna ordnar programmet, 8 M har åtminstone några år haft Lucia
Finland hundra år fest den 29 november
skolan ordnar dagtid
förmiddagen för lågklasser + föräldrar
eftermiddagen för högklasser + föräldrar
Lucia-gudstjänst i Berghälls kyrka 19.12
skolan ordnar dagtid
Sture-balen i februari
målgrupp: höglasserna
elevkårsstyrelsen ordnar och lärarna serverar maten
HoS kunde ordna ett evenemang under hösten och ett under våren.
Vi föreslår att ordna en glöggfest för lågklasser (elever + familjer) torsdagen 7.12 från kl.17. Vi kollar med Kati Stenius och Birgitta Ponthin vad de tycker om idén och om dagen passar.
Vårens evenemang kunde planeras och genomföras tillsammans med klassföräldrarna efter ett möte tillsammans med dem.
5. Klubbar, verksamma och under planering för läsåret 2017-2018
Dramaklubben, på hösten
torsdagar, lågklasser åk 3 uppåt
Dramaklubb
onsdagar, högklasser
arrangör: skolan
Musikteoriklubb
onsdagar, högklasser (tillades av sekreteraren efter mötet)
Matklubben, NoS
onsdagar, lågklasser åk 3 uppåt
arrangör: Norr om Stan
Legoklubbar på våren,
en eller flera grupper: åk 1-2, åk 3-6 etc
arrangör: HoS
Alena kontaktar Anna Schulz om huruvida kursen kunde marknadsföras under skoltid etc.
Scienceklubb, på våren
högklasser
arrangör: skolan
Nästa möte
6. Nästa möte hålls 16.11 kl 18 i skolans lärarrum
Artikel |